torsdag 11. august 2011

Refleksjoner i Natten etter "ragnarokk " både hjemme og i England


Etter alt som har hendt her hjemme den siste tiden med tanke på Utøya og regjeringskvartalet og ABB, s handlinger mot våre vakre barn og forsøk på å drepe idyllen , så kjenner jeg at jeg ikke eier noen rett til å klage over mitt eget liv.. MINE barn lever, Min familie har det bra, jeg var i Bryllup forrige helg og traff igjen fettere og kusiner som jeg ikke hadde sett på 10 år, JEG SPILTE DUETT MED MIN FAR FOR FØRSTE GANG PÅ 22 ÅR I NAUSTDAL KIRKE!!  Når jeg sitter her har jeg akkurat kommet inn døren hjemme med 2 slitne sønner ettter 3 dager i london.  Hel gjennom tollen som alltid, reiser så mye at jeg ikke gidder å smugle noe ekstra ..og blir møtt av min datter som kom hjem til  e-14 i går for å presentere sin  kjæreste for pappa. En flott ung høflig herremann, med begge beina planta på jorden, JEG har det bra, Mine Barn har det bra, Krister skal flytte på hybel til høsten , Cathrine har fått ny jobb, Marius skal begynne på siste året på videregående, og jacussien lekker bare pittelitt på søndag skal jeg en dagstur til Rena og ta for meg de nye soldatene i TMB og FSK, Og etter helgen får jeg besøk igjen..  JEG har ingenting å klage over i det hele..

Når jeg bestilte reisen til London så satt jeg og vurderte ett hotel i Camden. men ett eller annet gjorde at jeg ombestemte meg, og leide ett rom på 4 season canary wharf, Flaks for guttene, da hotellet jeg tenkte på ble rasert samme kvelden som vi skulle komme, Rasert av pøbler og Døgenikter som venter på at skolen skal begynne igjen og må lage litt helvete før de starter igjen.  De siste Ukene har vært surrealistiske for oss alle. Jeg Ser at det nå er opprettet en granskingskommisjon som skal vurdere hva feil Politiet og myndighetene har gjort i  tilfellet ABB ( som jeg ALDRI kommer til å nevne navnet på)  JA !!! Politiet har fått bevilget altfor lite midler til  helikopter.. vi har ett politihelikopter med ett mannskap på ca 20 ink bakkemannskap og piloter... Tidligere så delte politiet helikopter med  radiostasjonen P4, I Sverige så har de 6 stykker, som dekker store deler av Sverige, OG TENK OM VI HADDE HATT, og tenk om politiet i løpet av den ene timen de hadde til rådighet hadde kunnet bruke det helikopteret som var hentet inn i beredskap for å frakte skadede til sykehus. TENK OM !!!!!! jeg vil igjen berømme våre styringsmakter som klarte å sortere trusselen mot Norges kraftigst bygde bygning som huser maktsenteret, statsminister, justis +++ Tenk at Politiet  som på tross av at de ikke hadde en eneste indikasjon på at ABB fantes og at han i det hele kunne være en trussel, Klarte å ta avgjørelsen og se at det første angrepet var en "misdirection" for det ennå mere grusomme denne "enmannshæren"  hadde som mål, nemlig å ta livet av våre barn ... Ingen visste hvilken trussel man sto overfor. bortsett fra at  både statsminister, myndigheter og politiet spesielt, klarte å ta de rette avgjørelser og snu seg rundt og på tross av store tap klarte å unngå at vi mistet flere enn vi allerede hadde gjort.  
Den som tok valget og omdirigerte styrkene mot utøya skal ikke stå foran en kommisjon, men hedres for handlekraft og  styrke, Med liten info om hvor mange gjerningsmenn det fantes på øya  så stiller jeg ikke spørsmål til at buskerud politikammer valgte å sette inn styrkene fra ett alternativt  utgangspunkt med mulighet for å komme inn på gjerningsmannen istedet for å sitte i båtene som  levende blinker på den korteste veien for å avvæpne ABB. At Delta klarte å komme til stedet på den korte tiden de gjorde er enestående arbeid. og jeg er stolt av måten operasjonen ble ledet og utført på.. De avvæpnet ABB, med fulle magasiner og nok ammunisjon til å kunne fortsette ugjerningen  i lang tid , ogm ikke politiet hadde vært så raske på stedet og handlet som de gjorde

Og jeg er MEGET  stolt og kry over hvordan vi i etterkant har taklet denne grusomme hendelsen, ved å holde hender og vise hele verden at vi bryr oss, vi står ikke  på barrikadene og brøler om hevn, vi slår ring om de pårørende, vi slår ring om gjerningsmannens uskyldige familie, og viser en menneskelighet som er helt unik.. DETTE HAR GITT RINGVIRKNINGER VERDEN OVER

Når jeg ankom London med mine to sønner,så var det 6000 politimenn ute i gatene som prøvde å slå ned angrepene fra pøbelen som  organiserte seg lynraskt via sms og facebookgrupper. Jeg så  en del av ugjerningene på vei inn via DLR og Jeg valgte å ta ett par ekstra stasjoner for å komme rundt gærningene og inn på hotellet..

Når jeg kommer inn på hotellet så sitter det en forskremt pike i resepsjonen som ikke tør å gå de 7 minuttene det tar henne å gå hjem, fordi hun var redd sine egne landsmenn, Jeg valgte å følge henne hjem den kvelden etter at jeg hadde fått puttet litt mat på guttene og fått dem i seng på hotellrommet. på veien til hennes hjem passerte vi 14 politibiler 3 brannbiler og 2 sykebiler.. Hun sa til meg at hun hadde følgt med hva som skjedde i Norge, og kondolerte på vegne av det engelske folk, ( samtidig som hun ikke følte at hun var trygg nok til å gå 3 kvartaler  hjem til sitt eget hjem) Jeg prøvde å roe henne ned med at det sannsynlig ville roe seg i løpet av natten og at politiet ville mobilisere i løpet av dagen for å slå tilbake opptøyene. Hun spurte hvordan vi har det i Norge nå etter denne grusomme handlingen, og at hun alltid hadde sett på Norge som en hvit Due Pur og ren og uskyldig , I tilegg lurte hun på om det stemmer at ABB Kun  kan få 25 år fengsel for ugjerningen sin???,og i tilfelle om jeg trodde at Norge ville endre loven etter denne hendelsen? Jeg ble svar skyldig, da jeg sa at maxstraff for overlagt drap i norge er 21 år og at men ofte slipper ut etter 3/4 sonet dom., men at maxstraffen for folkemord er 30 år.. I tillegg kan vi benytte oss av sikring som skal opp til vurdering hvert 5 år....Men jeg er ingen dommer, og skulle jeg dømme, så finnes ingen straff som er streng nok for ABB, men dette må rettssystemet vårt ta seg av.....Hun ristet på hodet , takket for at jeg ville følge henne hjem og sa at norge er ett vakkert men rart land

Når jeg og guttene sto opp og dro til byen dagen etterpå merket vi ingen trykket stemning, vi så ingen spor av opptøyene, bortsett fra at det i løpet av natten hadde blitt kalt inn 10 000 politifolk  til fra hele landet for å være med på å slå tilbake opptøyene, dog ved hjelp av gummikuler om det ble nødvendig å beskyte dem for å slå dem tilbake. Jeg ble sittende på noen puber rundt om i byen i løpet av dagen mens guttene dro på shopping, og snakket med en del mennesker som alle hadde til felles at DETTE finner de seg ikke i... Men i England som i andre siviliserte land er det politiets jobb å opprettholde ro og orden.Noe de klarte, en mer serviceminded og hyggelig Yrkesgruppe har jeg aldri sett maken til i noen av landene jeg har besøkt før, På tross av alvoret i situasjonen la jeg merke til at de ALLTID tok seg tild til å svare og informere, evt advare om spesielle strøk, og på den måten hjelp til med å beholde roen for alle turistene i byen.

En gammel offiser jeg traff på THE Officersclub sa at England ikke setter inn forsvaret mot sitt eget folk, på lik linje som vi her i norge brukte HMKG KUN til å bistå politiet med vakt og sikring av hovedstaden vår inntil politiet her hjemme fikk oversikten og gjort en analyse av trusselnivået.  Det som gjorde meg mest stolt  denne dagen var at ut på ettermiddagen begynte det å dukke opp store horder av unge mennesker med koster og brett som skulle ut og rydde opp etter pøblene og ta tilbake tryggheten sin. Jeg hørte mange mennesker si , "LOOK TO NORWAY "  let us turn back the attacks and crimes, with love and not let them see the traces of crimes they have done during the night, let's cleanup faster than they can destroy....    I løpet av  dagen var london full av politi,i oxford street var det 8 politimenn på hvert gatekryss, noe som virket meget prevantivt , og drittungene begynte å gjøre pøbelstreker i andre byer og steder, samtidig som det dukker opp en lignende ryddegjeng i kjølvannet av ugjerningene.. MEN.  På tross av alt det grusomme som har skjedd i Norge, alle skjebner, alle menneskeliv som har gått tapt i denne meningsløse handlingen, så tror jeg NORGE OG NORGES INNBYGGERE HAR GJORT EN FORSKJELL SOM GÅR SOM EN FØNVIND UTOVER VERDEN.  Vi har bevist  at kjærlighet er det sterkeste våpen, og at  vi ikke lar noen få stjele tryggheten fra hjertene våre. Og for første gang har vi hele verdens øyner rettet mot oss og mennesker ser OSS, Menneskene  i Norge, ikke bare fjorder og fjell og midnattsol , undrer, tenker, og kanskje føler at vi skal begynne å Vise alle at vi er glad i hverandre på tross av kulturer, farger, religioner og  klassesystemer...  JEG HÅPER MUNNEN MIN ER FULL AV GULL!!!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar