fredag 22. juli 2011

Døden har rammet det politiske senteret i Norge Og frarøvet oss den største verdien vi har hatt, nemmelig tryggheten

eg er sjokkert over dagens handlinger der Norge som nasjon , som gjennom århundrer har feiret sin frihet og dyrket freden, og idag har mistet sin "virginity" som en fredsnasjon. Jeg fordømmer de terrorhandlingene som har truffet vår fredelige "boble" hvor vi har kunnet føle oss trygge, kunne gå ut av huset uten å låse døren, la bilnøklene stå igjen i bilen, og aldri følt oss truet inntil vi i dag ble truffet av den feigeste handling man kan gjøre mot menneskeheten, nemmelig å angripe nasjonen Norge på den mest grusomme og bestialske og feigeste måte. I skrivende stund er det bekreftet 7 omkomne i bombeangrepet, men frykten for at tallene kan bli både doblet og tredoblet er stor.

Jeg vil likevel poengtere at dette er en handling gjort av syke mennesker som isolert sett tilhører en liten gruppe mennesker, som vi ennå ikke vet hvem er. Vi har i Norge mange etniske og ikke etniske nordmenn som er like sjokkerte som meg, og jeg må få be om at men ikke generaliserer og setter noen i bås  pga farge, kjønn eller religion. vi er alle nordmenn og  like overrasket, selv om vi har levd i troen om at vi er uangripelige og usårlige. la oss ikke dyrke frykten og redselen for  at dette skal skje igjen. De hittil kjente dødstallene er foreløpige og er i sammenheng med lignende situasjoner fortsatt små i den store sammenheng. MEN  Det den verste skaden vi har blitt påført er at vi har blitt frarøvet friheten vår og vi har måttet ta innover oss frykten for livet vårt i likhet med mange andre land riundt om i verden

Jeg har venner i mange land som har sendt meg meldinger i ett gjennom hele ettermiddagen med spørsmål om jeg og mine er i sikkerhet, mennesker som på lik linje med oss selv fordømmer denne grusomme terrorhandlingen som traff "edens hage" Dette landet hvor vi har kunnet leve i respekt og fred med hverandre uansett livssyn, religion, hudfarge og status..

La oss fortsette å stå sammen som en nasjon mot denne handlingen uansett etnisk bakgrunn. Vi er alle nordmenn, ikke lag syndebukker basert på fremmedfrykt. slå ring om hverandre og la oss bruke denne handlingen til å komme hverandre ennå nærmere som mennesker, nordmenn og verdensborgere, ikke la terroristene få skremme oss, la oss reise oss opp igjen og stå like stolte som vi alltid har gjort og vis dem at det ikke nytter å skremme oss. vi har en av verdens beste etteretningsenheter og overvåkningspoliti som til enhver tid er klar over terrorbildet, selv om man desverre ikke når over alle trusler, Min teori er at dette er mennesker som kommer utenfra og har som hensikt å skade oss, uvisst av hvilken grunn, selv om man kan spekulere på hvorfor norge ble målet denne gangen, men igjen vi har levd i en boble og sett hva som har skjedd ute i verden og trodd at dette ikke kunne skje oss her hjemme.

Etter mine opphold både i bosnia, libanon , saudi og mange andre krigsområder har jeg selv kjent frykten på pulsen og mitt eneste råd er å reise oss opp igjen hvis at vi ikke er redde og ikke lar oss skremme.. Skadene på landet vårt vil vare i mange år, og frykten vil sitte i oss, og det er den værste skaden vi har blitt påført i dag. nemmelig at vi ikke lenger er trygge, la oss sette inn alle ressurser på å slå ring rundt familiene til de omkomne og skadde, og vente og være forsiktige med å utpeke syndebukker. Jeg har full tiltro til at politiet og staten vil kunne finne ut hvem gjerningsmennene er, og at de blir straffet for ugjerningen...vi er ett lite land og vil i tiden fremover få mere informasjon om hva som har skjedd, så ikke foregrip begivenhetenes gang og la oss vente på at myndighetene gjør sin jobb..

Når det gjelder den grusomme handlingen på Utøya hvor en syk mann har gjort den aller feigeste handling av alle, nemmelig å skyte ned ubevæpnede barn på terskelen til voksenlivet så gremmes jeg og har vondt i hele meg, AT noen er i stand til å gjøre en slik handling er meguforståelig, og MÅ være galmannsverk Jeg håper at dette er en isolert hendelse utført av en mann som har blitt trigget av den andre handlingen.. og  ikke en om mulig enda grusommere handling enn terrorannslaget...  La oss alle idag i felleskap være Nordmenn uansett farge, kjønn og religion.. idag MÅ vi stå samlet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar